باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرضیه السادات حسینی راد - صبح زود، کمی قبل از رسیدن ساعت به ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد، در مسیر کرمان به جوپار، به جایگاه سوخت آفتاب آمدهام؛ جایی که در جریان شلوغیهای صفهای بنزین کرمان، شلوغترین ساعات را تجربه کرده است.
قبل از تهیه گزارش، با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کرمان تماس میگیرم. وی پیشنهاد میکند در هر جایگاهی که حضور مییابم، تیم شرکت نفت کرمان نیز حاضر شود تا علل شلوغی صفوف بنزین را بررسی کنیم.
ابتدای تیرماه است و صفی از خودروها برایم عجیب و غریب است. قاعدتاً باید در روزهای پایانی ماه، صف برای استفاده از کارت اضطراری تشکیل شود.
آقای سالاری هم از این صف طولانی جا خورده است و شخصاً خودرو به خودرو علت مسئله را بررسی میکند.
راننده جوانی در خودروی سیاهرنگ نشسته و انتظار نوبتش را میکشد. علت ایستادن در صف کارت سوخت اضطراری را گم شدن کارت سوختش میداند.
حوصله دنبال کردن فرایند اداری را ندارد، در نتیجه حاضر است در صف طولانی بنزین بایستد.
خانمی که در خودروی بعدی منتظر است، اما قصه دیگری دارد. در گفتوگو با مدیرعامل شرکت ملی نفت که نقش خبرنگار را عملاً به عهده گرفته است، میگوید: کارت سوخت را در شهرستان جا گذاشتهایم و فعلاً مجبورم بنزین را با کارت اضطراری استفاده کنم.
تعداد رانندگان خودروهایی که کارت سوخت خودرو را گم کردهاند و از آن بدتر، دنبال صدور کارت جدید نرفتهاند، بیشتر است؛ در حالی که طرح آنی کارت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کرمان این امکان را برای صاحبان خودروهایی که کارت خود را مفقود کردهاند فراهم میکند تا در کمتر از یکی دو روز، کارت جدید جایگزین شود.
صف خودروهایی که در انتظار هستند تا بنزین را از سهمیه جایگاه استفاده کنند، نامعقول به نظر میرسد؛ مخصوصاً که یکی دو تن از رانندگانی که در صف قرار گرفتهاند، با داشتن کارت سوخت و شارژ شدن آن در ابتدای ماه، در صف اضطراری ایستادهاند که در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران علت این مسئله را جلوگیری از ایستادن در صف بسیار طویل کارت اضطراری در پایان ماه ذکر میکنند و البته عدهای از مردم نیز از طولانی شدن فرایند صدور کارت سوخت جدید گله دارند.
حضور تیم شرکت نفت و بررسی کارتهای سوخت جایگاه برای بررسی تخلفات و شناسایی افراد متخلفی که بعضاً در اطراف جایگاهها مرتکب تخلف بزرگی به نام قاچاق سوخت به شکل خرده میشوند، به مدت یکی دو ساعت ادامه دارد.
سالاری، مدیر شرکت نفت کرمان، در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از غیرفعال شدن کارت سوخت جایگاه در روزهای ابتدای ماه خبر میدهد و میگوید: با غیرفعال شدن کارت سوخت جایگاه، دارندگان کارت سوخت باید سهمیه خودروی خود را که با بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و سه هزار تومانی شارژ میشود، استفاده کنند و در نیمه دوم ماه از کارت سوخت اضطراری جایگاههای سوخت استفاده شود.
وی اظهار کرد: سکوی کارت اضطراری باید در روزهای پایانی ماه فعال باشد و امروز از کسانی که اینجا ایستادهاند سؤال کنید؛ یا خودرو متعلق به کسی است یا کارت خود را گم کردهاند که ما برای جلوگیری از ترافیک درخواست میکنیم ابتدای ماه از سهمیه خودروی خود استفاده کنند و تلاش کنند مانند گاز، برق و آب، در مصرف بنزین، این سرمایه ملی نیز صرفهجویی داشته باشند.
سالاری تصریح کرد: اینکه کارت خودرو ۱۳۰ لیتر شارژ دارد، ایستادن در صف کارت اضطراری برای ما علامت سؤال بزرگی بود که بررسی میشود. البته برخی گزارشها از حضور افرادی در کوچههای اطراف جایگاهها و خرید بنزین به شکل خرده و تبدیل آن به محموله بزرگ جهت قاچاق داریم که در حال بررسی است.
موضوع صفهای طولانی بنزین برخی از مسئولان استان را درگیر کرده است و خبرنگاران، به ویژه از مدیران قضایی استان، درخواست پاسخگویی داشتند.
اما رئیس کل دادگستری استان نیز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، علت صفوف طولانی بنزین را به کارتهای سوخت اضطراری مرتبط دانست و گفت: هجوم بیشتر به جایگاه کارت اضطراری در روزهای پایانی ماه زیبنده نیست.
وی افزود: این مسئله کارتهای اضطراری باعث فسادهایی در جایگاهها شده است. دادستان در مرکز استان نیز در جایگاههای مختلف حضور یافت و بررسیها انجام شد و برای یکی دو جایگاهدار نیز پرونده قضایی تشکیل شد.
حمیدی تصریح کرد: با کمک استاندار و مدیران مرتبط استانی، ساماندهی بنزین در دست انجام است تا با کمک این طرح، صفهای طولانی بنزین حذف شود.
وی قاچاق سوخت را نه مرتبط با کارتهای سوخت، بلکه از منابع عمده سوخت دانست.
سلیمانی، معاون امنیتی دادستان کرمان، نیز در نشست اخیر دادستان با خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره صفوف طولانی بنزین و وجود فساد در برخی جایگاهها گفت: یکی از اشکالاتی که در حوزه بنزین وارد شد، بحث کدینگ سوخت بود که کرمان جزو چهار استان مجری آن در کشور بود. این طرح نه سلیقه ما بود و نه اختیاری در اجرای آن داشتیم.
وی افزود: برای اجرای طرح جدید ساماندهی بنزین در استان، مقدماتی اندیشیده شده و برخی کارتهای کدینگ سوخت تغییراتی در میزان شارژ داشتند تا بتوانیم طرح را کامل اجرا کنیم.
سلیمانی تصریح کرد: درباره اشتباه بودن طرح کدینگ، متخصصان شرکت نفت باید نظر بدهند، اما باید بگوییم اگر بنزین مدیریت نشود، به سبب قاچاق سوخت در برخی شهرهای کوچک، بنزین توسط ناوگان سوخت به خودروها نمیرسد و عمده آن قاچاق میشود که باید با اجرای طرح جدید ساماندهی بنزین جلوی این مسئله را گرفت.
با این تفاسیر، بار دیگر با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تماس میگیرم تا آخرین خبر از اجرای طرح ساماندهی بنزین را پیگیر شوم.