نتایج یک مطالعه تازه نشان داد که سطح بالاتر ویتامین B ۶ در بدن ممکن است با کاهش شدت علائم افسردگی مرتبط باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد فراهانی -  یک تیم تحقیقاتی با انجام بک مطالعه که در مجله Journal of Affective Disorders منتشر شد، داده‌های بیش از ۲۶۰۰۰ بزرگسال را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ در نظرسنجی ملی سلامت و مراقبت‌های اجتماعی (NHANES) شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کرد. شدت علائم افسردگی با استفاده از پرسشنامه PHQ-۹ ارزیابی شد و میزان مصرف یا غلظت ویتامین‌های A، C، D، E، B۶، B۹ و B۱۲ با وجود و شدت افسردگی مقایسه شد. نتایج نشان داد که حدود یک چهارم از شرکت‌کنندگان حداقل علائم افسردگی خفیف را تجربه کردند.

در ابتدا، سطح بالاتر چندین ویتامین با شیوع کمتر علائم افسردگی مرتبط بود. با این حال، پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنس، درآمد، تحصیلات، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و سلامت کلی، این ارتباطات تقریباً از بین رفت، به استثنای ویتامین B۶. سطح بالاتر ویتامین B۶ در خون همچنان به طور ضعیفی با کاهش احتمال ابتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید مرتبط است.

محققان خاطرنشان کردند که ویتامین B۶ در تحریک آزادسازی و سنتز سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)، موادی که خلق و خو و عملکرد سیستم عصبی را تنظیم می‌کنند، نقش دارد.

محققان تأکید کردند که این مطالعه اثر محافظتی این ویتامین را اثبات نمی‌کند و همچنین مصرف آن به عنوان مکمل نمی‌تواند افسردگی را درمان کند. در عوض، نتایج نشان می‌دهد که رابطه بین رژیم غذایی و سلامت روان تا حد زیادی به سبک زندگی و سلامت کلی فرد بستگی دارد.

با وجود فواید این ویتامین برای سلامت مغز و سیستم عصبی، کارشناسان سلامت هشدار می‌دهند که مصرف بیش از حد آن در طولانی مدت ممکن است منجر به آسیب به اعصاب حسی محیطی شود و باعث بی‌حسی یا درد در دست‌ها و پا‌ها شود که حتی پس از قطع مصرف آن نیز ممکن است به طور کامل از بین نرود.

منبع: Lenta.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
آخرین اخبار