مدیر حفظ نباتات فارس از راه‌اندازی ۵۷ ایستگاه تخصصی پیش‌آگاهی آفات در ۲۳ شهرستان فارس خبر داد و گفت این شبکه پایشی، رصد لحظه‌ای و هشدارهای به‌موقع برای کشاورزان فراهم می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - جاوید عباسی گفت: در سال جاری با هدف تحول زیرساخت‌های فنی و ارتقای سطح پایش‌های میدانی، شبکه گسترده‌ای از ایستگاه‌های پیش‌آگاهی شامل ۵۷ ایستگاه تخصصی جهت پیش‌آگاهی از آفات و بیماری‌های گیاهی در ۲۳ شهرستان مختلف این استان راه‌اندازی شده است.

او بیان کرد: این شبکه نظارتی جدید با هدف رصد مستمر، دقیق و لحظه‌ای جمعیت آفات و عوامل بیماری‌زا در مناطق مختلف استان طراحی شده است. وظیفه اصلی این ایستگاه‌ها، جمع‌آوری داده‌های دقیق میدانی و تبدیل آنها به هشدار‌های فنی و پیش‌آگاهی‌های به‌موقع است تا کشاورزان و باغداران پیش از وقوع خسارات گسترده، از وضعیت سلامت محصولات خود مطلع شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به دستاورد‌های عملیاتی این طرح اضافه کرد: تاکنون بر اساس داده‌های استخراج شده از این ایستگاه‌ها، ۵۰ اطلاعیه پیش‌آگاهی تخصصی تدوین شده است. این اطلاعیه‌ها از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی رسمی، بستر‌های فضای مجازی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی، به‌طور مستقیم در اختیار باغداران، کشاورزان و سایر بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار گرفته است.

عباسی با تبیین اهداف راهبردی این پروژه، خاطرنشان کرد: این اقدام با رویکردی چندجانبه انجام شده است. از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف سموم شیمیایی و حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از خسارات اقتصادی سنگین ناشی از طغیان آفات، افزایش بهره‌وری و پایداری تولید محصولات زراعی و باغی، و در نهایت ارتقای سطح دانش فنی و آگاهی بهره‌برداران اشاره کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: که اجرای این برنامه بخشی از یک استراتژی بزرگتر تحت عنوان «طرح جامع مدیریت یکپارچه آفات و بیماری‌های گیاهی استان فارس» است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: این شبکه ایستگاهی گامی مؤثر و حیاتی در مسیر تحقق کشاورزی دانش‌بنیان، دقیق و پایدار در استان فارس محسوب می‌شود که می‌تواند امنیت غذایی و پایداری اقتصادی تولیدکنندگان را تضمین کند.

منبع: جهاد کشاورزی فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
آخرین اخبار