در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین، نظامیان آمریکایی نیز به تهران آمدند و در محله امیرآباد برای خود یک کمپ نظامی دست و پا کردند.
قدرتی که به جای حقوق بینالملل به اسناد قرن نوزدهمی (دکترین مونرو) پناه میبرد در واقع اعتراف میکند که دیگر نمیتواند سلطه خود را با قواعد مشترک توجیه کند.
زمستان سرد ۱۳۲۰، نخستین لهستانیهایی که وارد بندرانزلی، تهران، اصفهان و مشهد شدند، قرار بود فقط ۶ ماه در ایران بمانند، ولی۳ سال و نیم ماندگار شدند و بسیاری هیچوقت به وطن بازنگشتند.