توده گرد و غباری که از عصر روز گذشته آسمان ایلام را فرا گرفته بود، همچنان در بخشهای جنوبی و جنوب شرقی استان حضور دارد؛ آلودگی شدیدی که آغاز به کار ادارهها و بانکهای استان را با دو ساعت دیرکرد روبهرو کرد.
در پی صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی ایلام مبنی بر ورود ریزگردها و به منظور حفظ تندرستی مردم، فعالیت ادارهها و بانکهای استان امروز (شنبه) با یک ساعت تاخیر آغاز خواهد شد.
در بخش نخست گفتوگوی برنامه «میزگرد» با موضوع بررسی معضل ریزگرد سیستان، فرهاد شهرکی از ترکفعل گسترده دستگاههای اجرایی در دو دهه گذشته سخن گفت و تأکید کرد که مردم سیستان دیگر تحمل ادامه این وضعیت را ندارند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیم شورای اداری استان، پژوهشهای دانشگاه زابل در زمینه کنترل ریزگردهای تالاب بینالمللی هامون، مبنای طراحی مدل اجرایی مشترک دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در شمال استان قرار میگیرد.
بر اساس اعلام مرکز پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفی هوا منتهی به ساعت ۰۸:۲۰ در شهرهای آبادان، اهواز، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان و هویزه با شاخص ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت خطرناک آلودگی هوا قرار دارد.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهری شهرداری قم از شستوشوی روزانه ۲۵۰۰ درخت و ۷۰۰۰ درختچه در شهر به دلیل وجود ریزگردها در فصل گرم سال خبر داد.
سالهاست نفس مردم سیستان به علت وزش توفانهای شدید گرد و خاک در زیر خروارها خاک حبس شده به گونهای که در ۲ روز گذشته ۱۲۴ شهروند این منطقه راهی مراکز درمانی و بهداشتی شدند.
هوای شهر قم در یک چهارم از روزهایی که از سال ۱۴۰۳ گذشته است، در وضعیت ناسالم قرار دارد و آسمان خاکی و نفسهای تنگ این روزها میهمان ناخوانده شهر قم شده است.