خشکسالیهای متوالی لرستان، ذخایر آب استان را به ۱۰ درصد رسانده و خسارت بخش کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مدیریت منابع و تغییر الگوی کشت، راهکار ضروری برای جلوگیری از فاجعه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان از کاهش نگرانکننده ذخایر آبی استان خبر داد و گفت: تنها ۱۰ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان پر است؛ رقمی که از تداوم خشکسالی و کاهش ۴۹ درصدی منابع نسبت به سال گذشته حکایت دارد.
مدیر جهادکشاورزی نیریز، از کاهش ۷۰ درصدی محصول انجیر بر اثر گرمای بیسابقه و خشکسالیهای پی در پی خبر داد و گفت: خشکیدگی تالاب بختگان به بحرانی زیستمحیطی و اقلیمی برای باغهای انجیر این شهرستان تبدیل شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تمام روستاهای استان تحت تاثیر تنش خشکسالی قرار دارند و برای استمرار تولید، باید اجرای سامانههای نوین آبیاری و تامین اعتبارات بخش آب و خاک تقویت شود.
مدیر امور منابع آب بروجرد نسبت به کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و تداوم برداشتهای غیرمجاز هشدار داد و گفت: اگر تقویت سفرههای زیرزمینی و ساماندهی روانابها در دستور کار قرار نگیرد، بروجرد با بحرانی جدی در آینده نزدیک روبهرو خواهد شد.
رئیس سازمان توسعه و بهره برداری فن آوریهای نوین آبهای جوی گفت: باروری ابرها روشی برای تأثیرگذاری روی ابرهای طبیعی است که آب بیشتری از ابر به شکل باران یا برف گرفته میشود.
خشکیدگی کشکان دیگر تنها یک بحران طبیعی نیست؛ این رود تاریخی که روزگاری مایه حیات و برکت در جنوب لرستان بود، امروز در سایه سوءمدیریت، کشتهای بیرویه و بیتوجهی به حقآبه زیستمحیطی به بستر مرگآلودی بدل شده است که حیات هزاران خانواده کشاورز و باغدار را تهدید میکند.
خشکسالیهای پیاپی در لرستان، خوشههای طلایی گندم را به ساقههای نیمهجان تبدیل کرد. محصولی که سال گذشته ۵۴۰ هزار تن خرید تضمینی داشت، امسال به حدود نصف کاهش یافته و کشاورزان استان با یکی از سختترین سالهای زراعی خود روبهرو شدهاند.
رییس تحقیقات مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: 152 میلیمتر باران طی سال زراعی گذشته در مشهد گزارش شده است که این میزان نسبت به سال زراعی قبلتر (۳۰۰ میلیمتر)، حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان میدهد.