معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی از خروج بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی از مرز دوغارون خبر داد و گفت: روند خروج اتباع خودمعرف همچنان به صورت روزانه ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان- امیرالله شمقدری، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی، در رابطه با وضعیت خروج اتباع افغانستانی از کشور و استان، اظهار کرد: اتباع افغانستانی بیش از ۴۰ سال است که در کشور و به‌ویژه در استان خراسان رضوی ساکن بوده و اشتغال دارند. موضوع اتباع، مقوله‌ای بسیار پیچیده، گسترده، جامع و دارای ابعاد مختلف است.

وی با اشاره به خروج بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی از مرز دوغارون، افزود: بخشی از این افراد مربوط به استان خراسان رضوی و بخشی دیگر از ۱۱ استان معین کشور بودند که از طریق مهم‌ترین معبر رسمی خروجی ایران به سمت افغانستان، یعنی مرز دوغارون، از کشور خارج شدند. این اقدام بسیار سنگین بود که با هم‌افزایی و اهتمام ویژه دستگاه‌های مختلف به انجام رسید.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مدیریت اتباع، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اکنون تقریباً به پایان رسیده، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در مدیریت اتباع خارجی است. اقدام دیگر ما ساماندهی اشتغال اتباع بود که البته باید با مجوز انجام شود. با همکاری اداره کار، تلاش کردیم روند فعالیت شغلی اتباع تسهیل، روان و ساماندهی شود. در سراسر استان، به‌ویژه در کلان‌شهر مشهد، باید بدانیم اتباع در کجا سکونت دارند، در چه محل‌هایی مشغول به کار هستند و رفت‌وآمد آنها به‌صورت مستمر تحت رصد باشد. مقدمات این اقدامات فراهم شده و گام‌به‌گام در حال پیشرفت است.

شمقدری با اشاره به راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه بیومتریک اتباع در مرز دوغارون، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح، کار بسیار گسترده و سنگینی بود و حجم زیادی از فعالیت را به خود اختصاص داد تا به نتیجه برسد.

وی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران، خاطرنشان کرد: برای این حوزه برنامه ویژه‌ای داشته و داریم. امنیت سرمایه‌گذاری به‌طور عام و سرمایه‌گذاری اتباع به‌طور خاص از اولویت‌های ما بوده و هست. نشست‌های متعددی با سرمایه‌گذاران اتباع برگزار کردیم، دغدغه‌های آنان را شنیدیم و نه‌تنها در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه بین‌الملل نیز با آنان گفت‌و‌گو داشته‌ایم و موضوع اتباع همواره مورد توجه ما بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت دیپلماسی محلی، اظهار کرد: حدود یک سال است که دیپلماسی محلی در استان به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته و ارتباطات و مراودات خوبی با افغانستان برقرار شده است. در گام بعدی نیز ترکمنستان، کشور‌های منطقه و سایر همسایگان در دستور کار قرار دارند. اعتقاد داریم این دیپلماسی باید فعال شود.

شمقدری ادامه داد: ۳۵ نماینده استان‌های شرق کشور و چهار استاندار باید در کنار یکدیگر بنشینند و درباره مسائل و اولویت‌های مشترک این چهار استان گفت‌و‌گو کنند که یکی از مهم‌ترین آنها موضوع اتباع است. در این زمینه باید به وحدت رویه برسیم و در حوزه دیپلماسی نیز با هماهنگی بیشتر عمل کنیم.

وی با اشاره به مرز‌های مشترک ایران با کشور‌های همسایه بیان کرد: ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم که سه استان کشور با این همسایه هم‌مرز هستند. همچنین هزار و ۲۰۸ کیلومتر مرز مشترک خاکی و آبی با ترکمنستان وجود دارد که سه استان درگیر این ارتباطات هستند و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.

روند خروج اتباع خودمعرف همچنان به صورت روزانه ادامه دارد

همچنین جعفر سیدآبادی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به روند خروج اتباع از کشور، بیان کرد: از ابتدا سال ۱۴۰۴ طرح تعیین‌تکلیف دارندگان برگه‌های سرشماری در کشور اجرا و از سوی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به موج مهاجرت افغان‌ها به ایران، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و در موج مهاجرتی که رخ داد، اتباعی که از کشور افغانستان وارد ایران شدند، برگه‌هایی تحت عنوان سرشماری به آنها تا تعیین‌تکلیف نهایی داده شد و از ابتدا سال ۱۴۰۴ طرح تعیین‌تکلیف این افراد عملیاتی و در طول سال گذشته روند خروج اتباع از کشور افزایش پیدا کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه جنگ اخیر تاثیری در روند خروج اتباع نداشته است، افزود: از ابتدا سال ۱۴۰۵ روند خروج اتباع خودمعرف همچنان به صورت روزانه ادامه داشته است و این افراد خود به اردوگاه‌های ما مراجعه کرده تا از مرز دوغارون خارج شوند.

سیدآبادی با اشاره به احداث دیوار مرزی، خاطرنشان کرد: ایجاد دیوار مرزی در تردد اتباع قطعا تاثیرگذار بوده و سبب جلوگیری از ورود متجاوزین شده است. تا کنون ما نیز ارتباطات خوبی با مجموعه مسئولان افغانستان به خصوص کنسولگری افغانستان در مشهد در بحث پذیرش اتباعی که اقامت قانونی در کشور ما ندارند، داشته‌ایم.

وی افزود: باید زیرساخت‌ها در کشور افغانستان برای ماندگاری اتباع بهبود پیدا کند. اگر فضای کسب‌‎وکار و اشتغال در افغانستان بهبود یابد، قطعا روند ورود اتباع افغانستانی به کشور ما کاهش پیدا می‌کند، زیرا اغلب افراد برای اشتغال و کار وارد کشور ما می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha