باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدجنیدیمقدم - ماه محرم ماه ایثار و فداکاری و پیروزی خون بر شمشیر است. همه ساله در ایام محرم به خصوص در دهه اول محرم، افراد زیادی از جمله جوانان با نیت کمک به هم نوعان و بیماران و با نیت شفای عاجل بیماران اقدام به کار با فضیلت اهدای خون می کنند.
بررسیها نشان میدهد که آقایان سالی ۴ بار و بانوان نیز ۳ بار امکان اهدای خون را دارند و بر اساس اعلام سازمان انتقال خون کشور نیاز به تمام گروههای خونی همیشگی است.
احمد قرهباغیان مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ذخیره خون کشور در اسفند ۱۴۰۳ در حدود ۵ روز بود و این میزان اکنون به ۱۲ روز رسیده است. در کشورهای پیشرفته میزان ذخایر خون بین ۷ تا ۸ روز است.
به گفته وی، جامعه سالمندی برای اهدای خون زنگ خطری جدی محسوب میشود، زیرا میزان مصرف خون در بین سالمندان افزایش پیدا میکند.
وی افزود: در امر اهدای خون مشارکت جوانان زیر ۲۵ سال بیش از ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: میزان مصرف خون در دوران جنگ تحمیلی تنها حدود ۷ درصد کاهش پیدا کرده است. بیماران تالاسمی در جنگ تحمیلی اقدام به مسافرت به شهرهای دیگری داشتند که باید خون مورد نیاز این بیماران تامین میشد.
وی بیان کرد: بررسیها نشان میدهد که از هر ۱۰۰۰ نفر یک فرد دارای گروه خونی نادر است. در سازمان انتقال خون بانک گروههای خونی نادر راه اندازی شده است.
محمدرضا مهدیزاده مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراکز اهدای خون استان تهران آماده خدمترسانی به عزاداران حسینی و داوطلبان اهدای خون هستند.
وی افزود: مرکز اهدای خون وصال شیرازی در روز عاشورا از ساعت ۷ تا ۲۴ فعال خواهد بود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: مراکز اهدای خون ستاری، شهرری و تهرانپارس نیز در روز عاشورا از ساعت ۷ تا ۱۵ پذیرای اهداکنندگان خواهند بود.
مهدیزاده با اشاره به اهمیت اهدای پلاکت برای بیماران نیازمند اظهار کرد: واحد اهدای پلاکت (فرزیس) مرکز وصال نیز در روز عاشورا از ساعت ۸ تا ۱۵ آماده پذیرش داوطلبان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پویش "نذر اهدای خون" از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر ادامه دارد افزود: با توجه به محدود بودن عمر نگهداری خون و برخی فرآوردههای خونی، تأمین ذخایر خون نیازمند مشارکت مستمر مردم است.
حسن ترقی اهدا کننده ۵۰ سالهای است که برای شرکت در نذرخون راهی پایگاه انتقال خون وصال شده، در خصوص اهدای خون گفت: با اهدای خون خود احساس میکنم که بسیاری از بیماریها به واسطه این کار از من دور میشود، برای اولین بار و به پیشنهاد دوستان اینجا آمدم و با نیت نذر خون، ماه محرم را برای انجام این کار خدا پسندانه انتخاب کردهام.
علی پرتوی جوان ۳۴ سالهای که در حال اهدای خون بود، گفت: اهدای خون را با هدف رفع نیاز بیماران سرطانی و صعب العلاج انجام دادهام و امیدوارم که خداوند این کار مرا قبول و ذخیره آخرت کند.
او به هم سن و سالهای خودش توصیه کرد که در صورت داشتن شرایط اهدای خون حتما در این کار خیر مشارکت داشته باشند.
حسین محبی دیگر اهدا کننده خون با اشاره به اینکه هر سه ماه اهدای خون انجام میدهد، معتقد بود که اهدای خون به نوعی تشکر از خداوند به دلیل نعمت سلامتی است؛ همانطور که برای افراد سلامت خودشان مهم است باید به فکر سلامتی دیگران بوده و در حد توان برای تحقشش کمک کنند.