روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که کشور‌های عربی از یک سو نگران سلطه رژیم صهیونیستی بر منطقه هستند و از سویی دیگر می‌خواهند از آسیب ایران در امان بمانند.

باشگاه خبرنگاران جوان - رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت، کشور‌های حاشیه خلیج فارس که می‌دانند پیوستن به جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران امنیت و ثبات اقتصادی آنها را به خطر می‌اندازد، با نگرانی از افزایش نفوذ تل‌آویو در تغییر احتمالی توزان قدرت در منطقه به دنبال بازتعریف راهبرد امنیتی خود و حرکت به سمت خودکفایی امنیتی و دفاعی هستند تا از آسیب درگیری‌های نظامی بیشتر در امان بمانند.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس که به دنبال جلوگیری از وقوع جنگ همه جانبه میان آمریکا و ایران بودند، اکنون خود را در میانه این درگیری رو به گسترش می‌یابند.

این کشور‌ها که سال‌ها با هدف مصون ماندن از تهدید ایران، پایگاه‌های نظامی خود را در اختیار آمریکا قرار داده و میلیارد‌ها دلار صرف خرید تسلیحات ساخت این کشور کرده بودند، اکنون با تشدید تنش‌ها، به هدفی برای حملات موشکی و پهپادی تبدیل شده‌اند. حملات تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در عربستان، امارات و دیگر کشور‌های منطقه، به کشته شدن حداقل هفت نفر در این کشور‌ها منجر شده و شهر‌های مدرن این کشور‌ها را در معرض ناامنی قرار داده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره وضعیت کشور‌های میزبان پایگاه‌های آمریکا در منطقه نوشت: دولت‌های منطقه اکنون در تنگنای راهبردی شدیدی گرفتار شده‌اند. آنها از یک سو با این پرسش روبه‌رو هستند که آیا باید در برابر ایران وارد جنگ شده و خطر تشدید درگیری را بپذیرند یا مسیر دیپلماسی را ادامه دهند، اگرچه به نظر می‌رسد این دیپلماسی تاثیر چندانی در جلوگیری از جنگ نداشته است.

از دیدگاه «یاسمین فاروق» مدیر پروژه خلیج فارس و شبه جزیره عربی در گروه بحران بین‌المللی می‌گوید، ناتوانی این کشور‌ها در منصرف کردن دولت ترامپ از ایده تغییر حکومت در ایران، نشان‌دهنده محدودیت نفوذ آنها در واشنگتن است.

در همین حال، هشدار اخیر وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود برای خروج فوری از ۱۲ کشور عربی بر نگرانی‌ها افزوده است.

کشور‌های عربی به دنبال کاهش تنش در منطقه

این گزارش می‌افزاید: کارشناسان معتقدند که کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای حفظ ثبات منطقه‌ای که رونق اقتصادی این‌کشور‌ها به آن وابسته است به دنبال کاهش تنش‌ها خواهند بود. عمان و قطر از دیرباز روابط دوستانه‌ای با ایران داشته‌اند و امارات و عربستان نیز در سال‌های اخیر برای کاهش تهدیدات، روابط خود را با تهران گسترش داده‌اند. با این حال، تحلیل‌گران تاکید می‌کنند که با وجود تنش‌آفرینی ایران و متحدانش در منطقه، همچنان آمریکا و اسرائیل عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه محسوب می‌شوند.

به گفته تحلیل‌گران، در نهایت، چشم‌انداز آینده برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس روشن نیست. ادامه تهدیدات ایران و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی ثبات منطقه را به خطر انداخته است. رهبران عرب با وجود برقرار کردن روابط گرم با رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیانش از رفتار غیرقابل پیش‌بینی او نیز بیمناک هستند. در این میان، شهر‌هایی مانند دبی که دهه‌ها از درگیری‌های منطقه در امان بودند، اکنون شاهد شکسته شدن شیشه‌های آسمان‌خراش‌ها و آتش‌سوزی در هتل‌های پنج ستاره خود هستند.

پایتخت‌های عربی نگران افزایش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه

نیویورک‌تایمز در ادامه درباره پیامد‌های تلاش دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی در منطقه در جهت تغییر حکومت در ایران برای ثبات منطقه و مخاطرات افزایش نفوذ تل‌آویو در منطقه، با ادعا درباره نقش ایران در منطقه نوشت: در حالی که مقامات اسرائیلی و آمریکایی ممکن است تغییر حکومت در ایران را به سود خود ببینند، تحلیل‌گران منطقه‌ای تردید دارند که این سناریو در باقی‌مانده دوره ریاست جمهوری ترامپ محقق شود.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس خود را در موقعیتی پیچیده می‌بینند: از یک سو ایران رقیب منطقه‌ای و تهدیدی امنیتی برای آنها محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر، قدرت ایران را عاملی بازدارنده در برابر جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای اسرائیل می‌دانند. این کشور‌ها که در سال‌های اخیر روابط خود با اسرائیل را گسترش داده‌اند، هیچ‌کدام خاورمیانه‌ای تحت سلطه این کشور را نمی‌خواهند.

این گزارش با تاکید بر افزایش نگرانی از نقش اسرائیل در بی‌ثباتی منطقه با توجه به تحولات اخیر ادامه می‌دهد: شیخ «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر هشدار داده است که پس از پایان جنگ «انگیزه‌های جدیدی در منطقه ظهور خواهد کرد» و اسرائیل احتمالا نفوذ قابل توجهی به دست خواهد آورد. او از کشور‌های خلیج فارس خواسته است به جای درگیر شدن در «جنگ مستقیم با ایران» به سمت خودکفایی بیشتر بروند و بازدارندگی خود را بر اساس توانمندی‌های جمعی منطقه‌ای و با اتکای کمتر به متحدان خارجی بنا کنند.

مقامات کشور‌های حوزه خلیج فارس تاکنون به طور رسمی بر موضع کاهش تنش و پرهیز از مداخله در جنگ تاکید کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه قطر با اعلام اینکه تمرکز کشورش بر دفاع از سرزمین خود است از گفت‌و‌گو با متحدان منطقه‌ای برای بررسی راه‌کار‌های کاهش تنش خبر داد. این موضع نشان می‌دهد که کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد ندارند به درگیری نظامی که آغازگر آن نبوده‌اند، وارد شوند.

امارات متحده عربی که بخش قابل توجهی از حملات اخیر ایران متوجه پایگاه‌ها و منافع آمریکا در آن کشور بوده نیز بر ضرورت ادامه دیپلماسی تاکید کرده است.

«ریم الهاشمی» وزیر دولت امارات راهکار نظامی را نه تنها ناکارآمد، بلکه عامل ایجاد بحران‌های بیشتر دانسته و دیپلماسی را تنها مسیر ممکن برای پایان دادن به بحران منطقه‌ای خواند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
آخرین اخبار