اراذل و اوباش با رفتاری خشونتآمیز، همواره تکیهگاهی برای پهلویها بودهاند. از دورانی که رضاخان در عرصه سیاسی کشور پا گرفت، تا دوره حکومت محمدرضا شاه.
کاپیتولاسیون به این معناست که اگر تبعه کشوری در کشور دیگر مرتکب جرم یا جنایتی می شد آن کشور حق دستگیری و مجازات وی را نداشت و باید به کشور خود فرستاده می شد تا طبق قوانین آن محاکمه و مجازات شود.