به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حال حاضر ۹ شهر و ۲۷ مجتمع آبرسانی استان با تنش آبی مواجه هستند که باید بیش از گذشته در زمینه مدیریت مصرف آب اقدام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - توکلی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر شهر‌های بیرجند، قاین، نهبندان، طبس، خوسف، شوسف، اسدیه، سرایان و سربیشه در وضعیت تنش آبی قرار دارند، گفت: در این میان وضعیت شهر‌های بیرجند، نهبندان، خوسف و اسدیه به دلیل شاخص‌های تنش، حادتر از سایر نقاط است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین راهبرد این شرکت تمرکز بر اصلاح و توسعه شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال فرسوده است، افزود: بخش قابل توجهی از هدررفت آب ناشی از قدمت زیرساخت‌هاست که به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون به طور کامل عملیاتی نشده و برای نوسازی بیش از یک هزار کیلومتر از شبکه‌های اولویت‌دار، نیازمند تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

توکلی بیان کرد: در مجتمع آبرسانی «فخرود» به عنوان یکی از کانون‌های تحت تنش، اقدامات ضربتی آغاز و چاه جدید وارد مدار شد و عملیات تعویض سه کیلومتر از خطوط فرسوده انتقال برای پایداری وضعیت آب مشترکین کلید خورده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در خصوص وضعیت تامین آب شهر طبس عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته، طبس از وضعیت بحرانی سال گذشته خارج شده هرچند همچنان شاهد تنش آبی در این منطقه هستیم، اما شرایط به‌مراتب مطلوبتر است.

او با بیان اینکه متوسط هدررفت آب در استان حدود ۳۸ درصد است، تصریح کرد: کاهش حتی چند درصد از این میزان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی میلیون‌ها مترمکعب آب در سال شود.

توکلی گفت: برای مدیریت شرایط بحران، تقویت ذخیره‌سازی اضطراری، آماده‌سازی ناوگان آبرسانی سیار و استفاده از پساب تصفیه‌شده برای مصارف غیرشرب از برنامه‌های جدی این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از آغاز پویش ۲۰ درصدی کاهش مصرف آب خبر داد و افزود: مدیریت مصرف باید به یک فرهنگ پایدار تبدیل شود.

او ادامه داد: با وجود مجوز افزایش حدود ۴۰ درصدی هزینه‌های زیرساختی در کشور، شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصمیم گرفته است در سال ۱۴۰۵ هیچ افزایشی در حق انشعاب آب و فاضلاب در بخش شهری و روستایی اعمال نکند.

توکلی از تخفیف ۲۰ درصدی در تعرفه آب بهای مشترکانی که مصرف آب خود را نسبت به سال قبل حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند خبرداد و گفت: مشترکانی که که از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده کنند نیز از تخفیف ۳۰ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تاکید بر نقش کلیدی بانوان در مدیریت مصرف آب خانواده، از شهروندان خواست برای پشت سر گذاشتن تابستان پیش‌رو، راهکار‌های ساده، اما موثر از جمله کاهش مدت زمان استحمام به کمتر از پنج دقیقه، استفاده از سایبان برای کولر‌های آبی جهت کاهش مصرف آب و برق، بهره‌گیری کامل از ظرفیت ماشین ظرفشویی و پرهیز از شست‌وشوی حیاط با آب شرب و گزارش به‌موقع ترکیدگی لوله و نشتی‌ها از طریق سامانه ۱۲۲ را اجرایی کنند.

او بیان کرد: پایداری این خدمات در شرایط خشکسالی جز با مشارکت فعال مردم و مدیریت هوشمند منابع میسر نخواهد بود.

در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر در ۳۱ شهر و بیش از هزار روستای استان تحت پوشش خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هستند که میزان پوشش شهری ۹۸ درصد و روستایی ۸۶ درصد گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی

برچسب ها: تنش آبی ، آب و فاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha