مدیرکل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد با وجود بهبود بارشها در سال آبی جاری، همچنان ۵۸ شهر کشور با جمعیتی بیش از ۳۴ میلیون نفر در شرایط تنش آبی قرار دارند.
شهرستان شادگان در جنوب استان خوزستان از جمله مناطقی است که در سالهای اخیر بارها با مسئله تنش آبی مواجه شده و این موضوع به یکی از دغدغههای اصلی ساکنان این منطقه تبدیل شده است.
با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آبفای اهواز از آغاز فصل «تنش آبی» خبر داد؛ فصلی که به گفته او بهتر است به چشم «آمادگی برای مدیریت مصرف» به آن نگاه شود.
رییس سازمان هواشناسی گفت: با وجود بارشهای مناسب در برخی استانها، همچنان در بسیاری از کلان شهرها به ویژه تهران و مشهد، تامین منابع آب با چالش جدی مواجه است.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای تهران گفت: استان تهران یکی از استانهای کشور است که نزدیک به ۴۳ درصد از کل منابع آبی آن به آب شرب اختصاص یافته است.
مدیرعامل آبفا فارس با اشاره به توسعه زیرساخت آبرسانی فارس با بیش از ۷۰۰ کیلومتر شبکه جدید خبر داد و از اصلاح و توسعه ۷۳۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در شهرها و روستاهای استان خبر داد.
مدیر امور آبفای شهرستان مروست از آغاز عملیات بهسازی و حفر گالری چاه شماره ۲ روستای کرخنگان با هدف افزایش دبی و تقویت تأمین آب دو روستای بخش ایثار خبر داد.
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان بمپور، از آغاز پروژه اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه آب آشامیدنی روستای «شکرآباد» واقع در بخش کلاتان با هدف رفع تنش آبی خبر داد.
با ورود ۱۲۷ میلیون مترمکعب آب به سد کهیر طی دو توده بارشی اخیر، حجم ذخیره این سد به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسید و پشتوانهای مطمئن برای تأمین آب شرب و عبور از تنش آبی در استان سیستان و بلوچستان فراهم شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به تداوم خشکسالیها و کاهش بارندگیها، وضعیت منابع آبی استان را «شکننده» توصیف کرد و گفت: با اجرای پروژههای زیرساختی، مدیریت مصرف و همراهی مردم، تلاش میکنیم سال ۱۴۰۵ را با کمترین تنش آبی در شهرها و روستاهای استان پشت سر بگذاریم.