مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها گفت: براساس هدف گذاری قانون برنامه هفتم، سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع باید تحت برنامه های مدیریتی، حفاظتی و احیایی قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی - ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به ارزش های مراتع، گفت: مراتع کارکردهای زیستی و اقتصادی مختلفی دارد که ممانعت از پیشروی کانون های بحرانی بیابان بعنوان منشاء پدیده گرد و غبار از جمله اثرات مهم این زیست بوم سبز در کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای مراتع در تامین امنیت زیستی کشور، افزود: ۶۹ درصد گستره ی مراتع ایران را مراتع درجه ۳ تشکیل داده اند که با وسعت حدود ۵۷ میلیون هکتار از نظر پوشش گیاهی، کم تراکم و آسیب پذیر است و بدین جهت نیازمند توجه ویژه در حفاظت و صیانت، بهره برداری خردمندانه و مسئولانه و همچنین سرمایه گذاری دولت و بهره برداران در احیاء و غنی سازی مراتع مذکور می باشد.  

مدیر کل دفتر امور مراتع با تشریح سیاست ها و برنامه های مدیریت مراتع کشور، بیان کرد: بر اساس هدف گذاری قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع باید تحت برنامه های مدیریتی، حفاظتی و احیایی قرار گیرد که در این میان مطابق هماهنگی های انجام گرفته بین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی هماهنگی و مدیریت گرد و غبار، مراتع واقع در کانون های بحرانی گرد و غبار و پیرامون آن در اولویت اختصاص اعتبار از محل منابع ستاد گرد و غبار قرار دارند.

حسین پور، وسعت مراتع محاط در کانون های بحرانی گرد و غبار را ۵.۶ میلیون هکتار و مراتع پیرامونی کانون های بحرانی مذکور را بیش از ۲۰ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این مراتع جزء زیست بوم های حساس به شمار می روند و باید بیش از گذشته مورد توجه برنامه ریزان در اختصاص منابع و سرمایه گذاری حفاظتی و احیایی قرار گیرد.

گفتنی است سال ۲۰۲۶ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل بعنوان سال بین المللی مرتع، مرتعداران و عشایر نامگذاری شده است و مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در ۲۷ خردادماه سال جاری با شعار "مراتع، شناخت، احترام و احیاء" برگزار می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۵
شما محیط زیست ایران را نابود کرده و می کنید و خواهید کرد.لازم نیست هزینه زیاد برای مقابله با تخریب محیط زیست بکنید.فقط کافی است که از بیشتر تخریب کردن جلوگیری کنید.زیرا کل مملکت را به مراکز ریزگرد تبدیل کرده آید!!!
آخرین اخبار