عبور کابلهای زیردریایی و جریان داده از درون مرزهای جغرافیایی ایران، یعنی تنگه هرمز، میتواند به عنوان یک قدرت چانهزنی برای الزام پلتفرمها به قواعد سرزمینی مطرح شود.
جمهوری اسلامی در این مرحله در میدان و دیپلماسی در حال واکنش نیست؛ در حال تحمیل قواعد جدید است؛ و این مهمترین واقعیتی است که در کاخ سفید بیش از هر چیز موجب نگرانی شده است.
پس از تاکید ایران بر عدم استقرار ناوهای خارجی در تنگه هرمز، رئیس جمهور فرانسه مدعی شد که فقط به دنبال نوعی رویکرد امنیتی بوده که شامل ایران نیز میشود.
فایننشال تایمز در گزارشی از بنبست دریایی آمریکا مقابل ایران پرده برداشته و نوشته است: صدها قایق تندرو ایرانی در غارها و تونلهای کوچک در امتداد سواحل جنوبی پنهان شدهاند.