در حالی که پیامهای دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن در جریان است، صحنه نبرد در وضعیت "دستها روی ماشه" باقی مانده و ایران در میانهی وضعیت فرسایشی "نه جنگ، نه صلح" گرفتار شده است.
اسناد دیپلماتیک محرمانه واشنگتن فاش کرد جنگ با ایران نه تنها در میدان، که در عرصه روایتسازی نیز به سود تهران رقم خورده است. از بحرین تا اندونزی، از آذربایجان تا جهان عرب، آمریکا در برابر دستگاه تبلیغاتی پرسرعت ایران درمانده شده و همپیمانیهایش در حال فروپاشی است.