اکنون تنگه هرمز صرفا یک آبراه راهبردی یا ابزار واکنش تاکتیکی نیست؛ هرمز به مرکز ثقل بازدارندگی، اقتصاد سیاسی جهانی و آینده نظم منطقهای خلیج فارس تبدیل شده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامهای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درخصوص اذعان مقامات آمریکا به نقش و مشارکت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اردن در ارتکاب تجاوز علیه ایران پاسخ داد.
آمریکا با تکرار روشهای معاملاتی دونالد ترامپ سعی دارد زیادهخواهی یکطرفه را به تهران تحمیل کند، اما غافل از اینکه ایران پس از جنگ تحمیلی ۴۰ روزه، تنگه هرمز را تحت مدیریت خود دارد و این روشها در برابر ایران کارساز نیست.
آمریکا این روزها بیش از آنکه بهدنبال آغاز یک جنگ جدید باشد، تلاش میکند «ترس از جنگ» را به ابزار امتیازگیری تبدیل کند؛ راهبردی که پس از بازگشت ترامپ از سفر پرحاشیه چین، بار دیگر با شدت بیشتری علیه ایران فعال شده است.
اکنون معادله منطقه وارد مرحلهای تازه شده است. ایران نهتنها توانست در برابر فشارهای نظامی و روانی آمریکا مقاومت کند، بلکه موفق شد قواعد جدیدی را بر روند پایان جنگ تحمیل کند
رسانههای حامی ترامپ، ایران را به تخلیه اجباری نفت به دلیل محاصره دریایی آمریکا و ایجاد لکه نفتی در خلیج فارس متهم کردند؛ این در حالی است که اختلافات داخلی در آمریکا بر سر جنگ با ایران شدت گرفته است.