معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت ۲۶ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: با توجه به قول مساعدت سازمان برنامه و بودجه، از محلهای پیش بینی شده پیگیر پرداخت باقی مانده مطالبات هستیم.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آمار از ابتدای فصل برداشت بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به پیش بینیها کمتر است.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از تحویل بالغ بر ۲۱ میلیون و ۴۳۴ هزار کیلوگرم گندم آبی مازاد بر مصرف بهرهبرداران به مراکز خرید تضمینی این شهرستان خبر داد.
بنابر گفته کارشناسان، با توجه به نحوه فعلی پرداخت مطالبات کماکان نگرانی هایی مبنی بر خروج گندم از چرخه خرید تضمینی به سمت واحدهای دام و طیور و قاچاق به آن سوی مرزها وجود دارد که برای جلوگیری از هدررفت و بی نیازی از واردات انتظار می رود که تسریع در روند پرداخت مطالبات صورت بگیرد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با روند مستمر نحوه پرداخت از خروج گندم از چرخه خرید تضمینی به سمت واحدهای خوراک دام و طیور، احتکار و قاچاق از مرزهای کشور جلوگیری میشود.
بنابر گفته کارشناسان با توجه به روند تاخیر بیش از ۲ ماه در پرداخت مطالبات و شرایط کند فعلی در نحوه پرداخت انتظار میرود که دولتمردان هر چه سریعتر بهای گندم را پرداخت کنند تا این محصول استراتژیک از چرخه خرید تضمینی خارج نشود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با وجود پیگیری های متعدد روز گذشته ۵۰ همت از سازمان برنامه و بودجه اعتبار گرفتیم که براین اساس ۵۰ درصد مطالبات پرداخت خواهد شد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به وعده وعیدهای مکرر دولتمردان و مسئولان در روند پرداخت مطالبات، میزان تحویل گندم به مراکز خرید ۲۰ درصد کاهش یافته است که استمرار این روند میتواند منجر به ناکامی این دستاورد شود.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: پرداخت کارت اعتباری به کشاورزان راهکار مناسبی نیست چراکه کشاورز میخواهد به کمباین کار، کارگر و ... پول پرداخت کند و نمیتواند کارت اعتباری را پرداخت کند.