مدیر جهاد کشاورزی کازرون از خطر طغیان کنه گردآلود در نخلستان‌های این شهرستان و ریزش میوه‌های نارس خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - فرهمند آقایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آغاز فصل گرمای تابستان، نسبت به خطر طغیان آفت «کنه گردآلود خرما» در سطح ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات این شهرستان هشدار داد.

او اظهار کرد: کنه گردآلود از آفات مهم و خطرناک خرما محسوب می‌شود که در صورتی که به موقع کنترل نشود، موجب ریزش میوه‌های نارس و خسارت قابل‌توجهی به محصول خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه کاهش رطوبت و افزایش دما، شرایط را برای فعالیت و تکثیر این آفت در نخلستان‌ها مساعد کرده است، از نخلداران خواست با پایش مستمر باغ‌ها و در صورت مشاهده هرگونه علائم آلودگی، سریعاً با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنند.

آقایی در تشریح نحوه‌ی خسارت این آفت، تصریح کرد: کنه گردآلود از شیره بافت‌های جوان میوه و برگ تغذیه می‌کند که نتیجه آن تغییر رنگ، خشک‌شدن پوست و افت کیفی محصول است. 

او ادامه داد: در زمان طغیان، خوشه‌ها حالتی غبارآلود پیدا کرده و میوه‌ها چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر مدیریت صحیح مبارزه با آفت، افزود: برای پیشگیری از ایجاد مقاومت در مقابل سم ها، نخلداران باید حتماً تناوب در مصرف سموم را رعایت کرده و از ترکیب آب شیرین با صابون‌های شست‌وشوی گیاهی استفاده کنند.

آقایی از باغداران درخواست کرد تا با همکاری نزدیک با کارشناسان شبکه مراقبت، نسبت به اجرای عملیات به‌باغی، تغذیه متعادل، کوددهی اصولی و آبیاری مناسب در باغ‌های خود اقدام کنند.

منبع: روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی کازرون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
آخرین اخبار