باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا نجفی - چهارمین روز از پنجمین دور مذاکرات دولت لبنان و رژیم صهیونیستی، عصر امروز در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن آغاز شد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که طرفها امروز مذاکرات را از سر گرفتهاند تا برای دستیابی به توافق تلاش کنند.
در همین حال، یک مقام ارشد لبنانی تاکید کرد که بیروت خواستار خروج کامل نظامیان صهیونیست از تمام خاک این کشور بر اساس یک جدول زمانی مشخص است.
به گفته این مقام، لبنان اصرار دارد هرگونه طرح آزمایشی باید از مناطق اشغالشده توسط نظامیان اشغالگر در محدوده خط زرد آغاز شود، نه از مناطقی که این نظامیان در آن حضور ندارند.
خط زرد یک محدوده غیررسمی است که حدود ۸ کیلومتر از مرز به داخل خاک لبنان امتداد دارد. رژیم صهیونیستی با خروج از مناطق واقع در محدوده خط زرد مخالفت کرده و بر حفظ حضور خود در موضع قلعه بوفور در جنوب لبنان اصرار دارد.
قلعه بوفور بر فراز تپهای مشرف به جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی قرار دارد و به دلیل اشراف بر مسیرهای مرزی، یکی از مهمترین مواضع راهبردی منطقه به شمار میرود.
مذاکرات دولت لبنان با نمایندگان رژیم صهیونیستی تا کنون نتیجه مشخصی نداشته و این آتشبس بارها نقض شده است. حزبالله هرگونه مذاکره مستقیم با دشمن صهیونیستی را رد کرده و این گفتگوها را «امتیازدهی به دشمن» میداند.
منبع: آناتولی