باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیمیا قلیپور - بازار سرمایه در هفته گذشته با وجود رشد محدود شاخص کل، با خروج نقدینگی از سهام و اقبال سرمایهگذاران به صندوقهای با درآمد ثابت همراه بود.
در همین راستا کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری که گذشت ارزش معاملات روز شنبه ۴۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۵۲ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و روز سهشنبه ۳۱ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان بود که در مجموع ۱۷۷ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان ارزش کل معاملات مربوط به سهام، حق تقدم و صندوقهای سهامی به ثبت رسید.
او افزود: سرانه خرید در این هفته ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرانه فروش ۱۲۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در این هفته روز شنبه ۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان خروج پول داشتیم، روز یکشنبه ۶ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان خروج پول، روز دوشنبه ۶ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان خروج پول و در روز سهشنبه ۴ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان ورود پول داشتیم که در مجموع ۱۱ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان خروج پول را شاهد بودیم.
او اظهار کرد: در هفته کاری که گذشت شاخص کل با افزایش ۰.۱۹ درصد به ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۹۰۳ واحد رسید، شاخص کل هموزن با کاهش ۱.۰۹ درصد به یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۴۷۹ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۲۶ درصد به ۳۸ هزار و ۸۴۸ واحد رسید.
در نهایت گفتنی است، برآیند معاملات این هفته بازار سرمایه نشان میدهد اگرچه شاخص کل توانسته رشد محدودی را تجربه کند، اما جریان نقدینگی همچنان از بدنه اصلی بازار سهام خارج شده و بخش مهمی از سرمایهها به سمت صندوقهای با درآمد ثابت حرکت کرده است. اختلاف میان سرانه خرید و فروش، ثبت خروج پول از سهام در اغلب روزهای معاملاتی هفته و در مقابل ورود مستمر پول به صندوقهای کمریسک، نشاندهنده احتیاط معاملهگران و افزایش تمایل به ابزارهای با ثباتتر است.