باشگاه خبرنگاران جوان؛ مريم حسينى - مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد که ایالات متحده خواهان توافق با ایران است، اما نه به هر قیمتی و در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس (GCC) اطمینان داد که منافع متحدان و شرکای ایالات متحده در نظر گرفته خواهد شد.
روبیو که پیش از این در سفری به امارات متحده عربی و کویت حضور داشت، این اظهارات را در نشست مشترک وزیران شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده که در منامه، پایتخت بحرین برگزار شد، مطرح کرد.
سفر او پس از امضای یادداشت تفاهم بین ایالات متحده و ایران برای پایان دادن به جنگ خاورمیانه انجام شد.
او ادعا کرد: «در حالی که ما خواهان توافق هستیم، اما به هر قیمتی توافق نمیخواهیم. ما خواهان توافقی خوب، واقعی، قابل تأیید و مسئولانه هستیم.»
روبیو خطاب به وزرای امور خارجه مدعی شد که ایالات متحده امیدوار است مذاکرات با ایران به نتیجه مثبتی منجر شود، اما هشدار داد که اگر ایران مسیر متفاوتی را انتخاب کند، این امر به نتایجی که ایالات متحده به آن امیدوار بود، منجر نخواهد شد.
او خاطرنشان کرد که این موارد از جمله تعیین عوارض توسط ایران برای کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، غیرقابل قبول است.
او مدعی شد: «آبراههای بینالمللی به هیچ دولت-ملت تعلق ندارند. این یک اصل اساسی در جهان امروز است که بدون آن جهان در هرج و مرج کامل فرو میرفت. اگر در واقع بپذیریم که میتوانید برای استفاده از یک آبراه بینالمللی به دلیل نزدیکی به قلمرو سرزمینی خود، هزینه دریافت کنید، خب، این [وضعیت] مانند یک بیماری واگیردار در سراسر جهان گسترش خواهد یافت.»
منبع: العربیه انگلیسی