باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی - علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح تشدید ویژه ماه رمضان و ایام نوروز در جنگ تحمیلی رمضان و شرایط آتش بس استمرار دادیم.
به گفته وی، روزانه گزارش عملکرد طرح تشدید بازدید و نظارت های بهداشتی داریم و در ایام تاسوعا و عاشورا با رعایت بیشتری ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی برای قربانی دام ها را خواهیم داشت.
رفیعی پور ادامه داد: همه ساله در قالب بیش از ۱۵۰۰ اکیپ ثابت و سیار با ۳۴۰۰ ناظر بهداشتی و شرعی در خدمت مردم در ایام تاسوعا و عاشورا خواهیم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مخزن بیماری تب کریمه کنگو کنه ها هستند، افزود: تب کریمه کنگو علایم بالینی در صورت ابتلا از خود نشان نمی دهد که در صورت کشتار خارج از کشتارگاه، پوست، خون و احشا دام می تواند عامل انتقال بیماری مشترک دام و انسان باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی سازمان دامپزشکی بیان کرد: دام در ایام محرم تحت نظارت ناظران بهداشتی و شرعی، در محل کشتارگاه باید ذبح صورت بگیرد.
به گفته وی، با اقدامات دامپزشکی و سم پاشی اماکن دامی در مناطق عشایری، روستایی و صنعتی موجب شده تا جمعیت کنه ها را کاهش دهیم.
رفیعی پور گفت: بیش از ۱۵۰۰ مکان ثابت و سیار در سراسر کشور برای نظارت بر کشتار دام در ایام محرم وجود ندارد و همواره به افراد توصیه می شود گوشت دام های ذبح شده ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال مصرف کنند.