مذاکرات هیات‌های دیپلماتیک و سیاسی ایران و آمریکا با حضور میانجی‌گران پاکستانی و قطری در محل هتل «بورگن‌اشتوک» آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - مذاکرات ایران و آمریکا با حضور مقامات دو کشور قطر و پاکستان به عنوان میانجی‌گر‌های این مذاکرات بعدازظهر روز یکشنبه در سوئیس آغاز شد.این مذاکرات در هتل «بورگن‌اشتوک» در حومه رودخانه لوسرن در شهر زوریخ انجام می‌شود. 

پیش از شروع این نشست که به طور چهارجانبه برگزار می‌شود هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکا و پاکستان قبل از هیات ایران در سالن مذاکرات حضور پیدا کردند.

اظهارات ونس از سالن مذاکرات و پیش از ورود هیات ایران

جی دی ونس در اظهاراتی پیش از شروع مذاکرات گفت: ما در دو ساعت گذشته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات داشتیم.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: تنگه هرمز باز شده و مشتاقانه منتظر اقدامات بیشتر هستیم. جریان ازاد نفت و گاز در خاورمیانه باید تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه این مذاکرات همه نکات اختلافی را حل نخواهد کرد، اما فرصتی است برای ما که برای اولین بار در تاریخ، دور هم بنشینیم تا بفهمیم چه چیزی برای طرفین مربوطه بیشترین اهمیت را دارد، گفت: ما سعی دایم این مسائل را حل کنیم و به فردایی بهتر برسیم.

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در این مذاکرات محمدباقر قالیباف خواهد بود و ریاست هیات مذاکره‌کننده آمریکا بر عهده جی دی ونس است. هم‌چنین عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان و شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور و نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در این مذاکرات حضور دارند.

اسماعیل بقایی که همراه تیم مذاکره‌کننده ایران به عنوان سخنگو و عضو هیات در سوییس حضور دارد صبح روز یکشنبه تأکید کرد که هدف اصلی این نشست، اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل طبق یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد و بررسی تحقق پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات توافق نهایی است.

وی همچنین با اشاره به دستور مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف تهاجم به جنوب لبنان اظهار کرد: دیروز یک توقف شکننده ایجاد شد که محصول همکاری نزدیک بین دستگاه دیپلماسی و میدان بود و این همکاری ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر با اشاره به اهداف برگزاری این نشست و تاکید ایران بر موضوع خاتمه جنگ در لبنان و اشغالگری رژیم صهیونیستی در این منطقه گفت: اصل ما تعهد در برابر تعهد است.

وی با بیان اینکه دیدار ما با میانجی‌ها تشریفاتی نیست، خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم که بیش از امروز گفت‌و‌گو‌ها ادامه داشته باشد و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها برای گفت‌و‌گو یک روزه است.

توقف نشست چهارجانبه ایران با امریکا برای مشورت‌های داخلی

نشست چهار جانبه ایران و آمریکا با حضور میانجیگران پاکستانی و قطری پس از ۸۰ دقیقه گفت‌و‌گو، جهت مشورت‌های داخلی متوقف شد.

مذاکرات ایران و آمریکا به طور چهارجانبه و با حضور طرف قطری و پاکستانی در حالی عصر روز یکشنبه آغاز شد که همزمان رئیس جمهور آمریکا با اظهاراتی تند و توهین‌آمیز درباره ایران و مواضعش به ویژه در رابطه با بسته شدن تنگه هرمز از روز شنبه در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، می‌تواند یک بار دیگر میز مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد.

ترامپ با سخنانی که در تناقضی آشکار با سخنان معاونش پیش از شروع مذاکرات در هتل بورگن‌اشتوک بود، هیات مذاکره‌کننده ایران در سوئیس را تهدید کرد.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از گفت‌وگویش با شبکه فاکس نیوز، در نقض بند ۱ تفاهم نامه اسلام‌آباد که دو طرف را ملزم به خودداری از تهدید یا استفاده از زور علیه یکدیگر می‌کند، با لحنی تند و غیرمودبانه نسبت به بسته شدن تنگه هرمز، نمایندگان ایرانی حاضر در مذاکرات را تهدید کرد که «اگر ایران تنگه را ببندید، دیگر کشوری نخواهید داشت و حتی به کشور لعنتی‌تان! بازنمی‌گردید.»

حاشیه‌های قبل از شروع مذاکرات

 آغاز مذاکرات ایران و آمریکا با میانجی‌گری پاکستان و قطر حاشیه‌ای نیز به همراه داشت. در حالی که هیات مذاکره‌کننده ایران شرط عدم حضور رسانه‌ها و خبرنگاران و تصویربرداران هنگام ورود به سالن مذاکرات و ابتدای شروع گفت‌و‌گو‌ها را از قبل اعلام کرده بود، گروه زیادی از رسانه‌های حاضر در محل مذاکرات در سالن مذکور حاضر بودند. 

در اقدامی قابل توجه که در مذاکرات اسلام‌آباد شاهد آن نبودیم، جی دی ونس پیش از ورود هیات ایرانی به سالن مذاکرات وارد شده و به تعدادی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

در عین حال تصاویر منتشر شده از محل مذاکرات نشان می‌دهد، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران با حضور در سالن کنفرانس و گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر پاکستان درخواست هیات ایران برای حضور نداشتن رسانه‌ها را مطرح می‌کند و دقایقی بعد مسئولان برگزاری خواستار خروج رسانه‌ها از سالن می‌شوند. 

هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و امریکا از ساعت ۱۷ به وقت تهران، گفت‌و‌گو‌های خود پشت در‌های بسته را آغاز کردند.

منبع: ایسنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
چرا رسانه‌ها نباشند ؟
چون میخواهیم آنچیزی بنظر بیاییم که ادعا می‌کنیم نه آنچیزی که مستند و ثبت می‌شود.
چون مکتب ما به روایت بند است نه حقیقت و واقعیت.
Belgium
H
۲۰:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
حتی اگه هیچی ندین واقعا شرم اوره که با کشوری که تو یکسال دوبار بهتون حمله کرده همراه رهبر کلی سردار و سرباز و ملت عادی کشته مذاکره کنین. اگه قرار بدین این ۶۰ درصد رقیق بشه چرا اینهمه دانشمند به کشتن دادین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
خجالت آوره ، مذاکره با دشمن ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
ترامپ به فاکس نیوز:اگر ایرانی‌ها تنگه هرمز را ببندند، مذاکره‌کنندگان ایرانی دیگر نمی‌توانند به کشورشان بازگردند.

خبر خوش. نگهشون دار برا خودت. بقیشونم که داخل ایران هستن با هزینه خودمون میفرستیم بیان. فقط تو را خدا نذار برگردن. همونجا بشینید تا آخر عمرتون مذاکره کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
سلام
دوستان میدونید تا عمین الان چندتا بند تفاهم توسط امریکا نقض شده ؟ نباید بگیم امریکا و اسراییل . واقعیت اینکه امریکا داره به لبنان حمله میکه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
این مذاکرات به نتیجه ای نخواهد رسید و فقط فرصت دادن به ترامپ برای گذر از بحران انرژی در مرداد ماه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
عدم شفافیت و مخفی ‌کاری از مردم دلیل جلوگیری از حضور رسانه‌هاست، کسی که با مردم کشورش صادق باشد ابایی از مصاحبه با رسانه ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
این همه سال !!!!
خب از اول
شرق قابل تکیه کردن بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
با چه رویی با قاتل پدر امت مذاکره می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
چجوری این دونفر چشم تو چشم شذند؟؟؟ با آمریکا پدر کشته گی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
عراق ک ۸ سال نابودمون کرد حالا شدن برادران عراقی
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
سلام
بند اول را نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج . در برابر امریکا و اسراییل ساده لوح نباشیم به این نمیگن خوش بینی یا حسن نیت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
من آخر نفهمیدم آمریکا دشمنه یا دوست که لایق مذاکره باشه😐😐چرا هر ساعت دولت حرفش عوض میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
این ادا اطوار ها برای چی هستش؟
خبرنگاران حضور نداشته باشند!
چرا طرف مقابل این وسواس نداره
نکنه می خواهید چیزی را از ملت مخی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
مجبوریم و گرنه دشمن هیچ فرقی نکرده
آخرین اخبار