مدیر ارتفاعات شهرداری شیراز از تشدید اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی و چرای دام خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - قاضی اسماعیل اکبری در بازدید از ارتفاعات کوهسار مهدی و بام سبز، اقدامات شهرداری شیراز در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و توسعه پوشش گیاهی را مورد بررسی قرار داد و با تقدیر از این اقدامات، بر ضرورت تداوم همکاری دستگاه‌های اجرایی، قضایی و تشکل‌های مردمی برای صیانت از ارتفاعات و جلوگیری از تخریب محیط زیست تأکید کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: این بازدید با هدف بررسی اقدامات انجام‌شده در حوزه حفاظت از عرصه‌های طبیعی و توسعه پوشش گیاهی و در راستای صیانت از ارتفاعات پیرامونی شهر و تقویت همکاری میان نهاد‌های مسئول صورت گرفت.

او تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرداری شیراز برای حفاظت از ارتفاعات کوهستانی اطراف شهر اقدامات ارزشمندی انجام داده و اعتبارات قابل توجهی را در این حوزه هزینه کرده است که نتیجه آن ارتقای بسیاری از شاخص‌های زیست‌محیطی و برتری شیراز نسبت به سایر کلانشهر‌های کشور بوده و مایه افتخار شهروندان شیرازی است.

قاضی اکبری خاطرنشان کرد: مجموعه دادگستری استان فارس آماده همکاری با شهرداری شیراز و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تشکل‌های مردم‌نهاد دوستدار محیط زیست است؛ چرا که توسعه کلان‌شهر‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بوده و در عین حال باید دغدغه‌ها و نظرات کارشناسی فعالان حوزه محیط زیست نیز در برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

همگرایی برای توسعه فضای سبز و حفاظت از اراضی

رمضان امینی، مشاور شهردار شیراز، نیز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای حفاظت از ارتفاعات پیرامونی شهر اظهار کرد: شهرداری شیراز در قالب تفاهم‌نامه با اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، مدیریت بخشی از اراضی ارتفاعات را در اختیار گرفته و با کاشت بذر و نهال‌های بومی، زمینه احیای پوشش گیاهی این مناطق را فراهم کرده است تا این گونه‌ها بتوانند با بهره‌گیری از بارش‌های فصلی و بدون نیاز به آبیاری مستمر، در شرایط طبیعی منطقه رشد و ماندگاری داشته باشند.

عزم راسخ در پیشگیری از تخریب و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز

علیرضا بیابانی، مدیر ارتفاعات شهرداری شیراز، نیز در خصوص اقدامات این مدیریت گفت: جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در دامنه ارتفاعات اطراف شهر، حفاظت از پوشش گیاهی و نهال‌های کاشته‌شده، به‌کارگیری نیرو‌های قرق‌بان برای جلوگیری از چرای دام و ایجاد موانع لازم به منظور ممانعت از ورود دام به ارتفاعات کوهسار، دراک و بام سبز از جمله مهم‌ترین اقدامات مدیریت ارتفاعات شهرداری شیراز در سال‌های اخیر بوده است.

افق‌های روشن در سایه تعامل دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی

در پایان این بازدید میدانی، جلسه‌ای با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، مشاور شهردار شیراز و سایر مسئولان برگزار و تصمیمات لازم برای حفاظت هرچه بهتر از ارتفاعات کوهستانی کوهسار، جلوگیری از چرای دام، صیانت از نهال‌های کاشته‌شده در دامنه‌های کوهسار و پاکسازی طبیعت حاشیه بلوار آیت‌الله حائری شیرازی اتخاذ شد.

بنابراین گزارش، بازدید میدانی در فضایی تعاملی برگزار شد و بر تداوم هم‌افزایی میان دستگاه قضایی، مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی برای حفاظت از ارتفاعات و تقویت پوشش گیاهی پیرامون کلان‌شهر شیراز تأکید شد.

منبع: شهرداری شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیداد
۲۱:۲۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
باسکه طلا همه کار می‌کنند. همه ارگان دولتی رو می‌خرند
مشکل از ریشه هست. وگرنه کی میتونه کوه رو صاف کنه ویلا و باغ بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
هر موقع تونستید از بالا تا پایین عزل کنید بعد عزم جذب کنید اباد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
.. اگرقراره برخورد قاطعانه بشه درکمربندی خانزنیان بعداز پمپ بنزین الماس روی تپه ها دران ویلا سازی میکنن.. شبانه لودرداره کارمیکنه وکامیون مصالح میبره... همچنین دشت ارژن پشت اورژانس به بالا... اگربرخوردی بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
تفاوت مجاز و غیر مجاز چیست؟ کار اشتباه ، اشتباه هست و نباید با پول توجیه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
خود شهرداری عامل اصلی فضای سبز شیراز هست چه کسی مجوز داده که تمام باغهای شیراز ساختمان بشود حالا با این کارش میخواهد کارها و خرابکاری های خودش را کم رنگ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
بزرگترین تخریب کننده محیط زیست و‌منابع طبیعی شهرداری هست. مجوزهای بلندمرتبه سازی در دراک کاملا گویا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
اصلی ترین عامل تخریب ارتفاعات شیراز نابودی پوشش گیاهی ارزشمند آن از بین رفتن گیاهان دارویی و تخریب چشم اندازهای شیراز خود شهرداری است
کاش دادگستری آنها را به دادگاه می کشاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
با سلام.ارتفاعات کاری به شهرداری نداره مربوط به منابع ملی و منابع طبیعی می‌باشد علیحال شهرداری خوابی دیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
تو اونجای که همه میدونن بیشتر ارگان دولتی تخریب میکنن نه شخص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
وقتی این زمینهای خدا دادی رو نمیدین مردم سقفی درست کنن بالای سر زن و بچه هاشون باید عد ه ای پول‌های زیادی شون ببرن صرف تخریب طبیعت و کوه و جنگل و دشتها کنن، خود دولت بره این مناطق درختکاری و نظارت کنه قبل اینکه اینها برن ویلا و استخر تفریحی درست کنن آبها رو هم هدر بدن