نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در استان، خواستار اصلاح سیاست‌های توزیع سوخت بر اساس شرایط اقلیمی شد و تأکید کرد افزایش کارت‌های آزاد جایگاه‌ها و تعریف سهمیه شناور برای مشاغل پرتردد می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان - فاطمه جراره، نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات اخیر تأمین سوخت و ازدحام در جایگاه‌های عرضه بنزین، گفت: صف‌های طولانی سوخت در روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم استان تبدیل شده و این وضعیت فراتر از یک مشکل خدماتی، به مطالبه‌ای عمومی در حوزه عدالت و توزیع امکانات تبدیل شده است.

 وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته از نزدیک در میان مردم و جایگاه‌های سوخت حضور یافته است، افزود: گلایه‌های شهروندان نسبت به شرایط موجود کاملاً قابل درک است و به همین منظور پس از پیگیری موضوع در سطح استان، مطالبات مردم هرمزگان در نشستی با معاون وزیر نفت به صورت مستقیم مطرح و پیگیری شد.

جراره با تأکید بر اینکه مسئولان و مردم شرایط خاص کشور و ناترازی سوخت را درک می‌کنند، تصریح کرد: مسئله اصلی نحوه توزیع تبعات این ناترازی است. اگر قرار است محدودیت‌هایی اعمال شود، باید بر اساس عدالت و متناسب با شرایط استان‌ها باشد.

وی ادامه داد: پذیرفتنی نیست مردمی که در شرایط دمای بالای ۴۵ درجه و رطوبت بالا زندگی می‌کنند، برای دریافت سوخت ساعت‌ها در صف بمانند، در حالی که در بسیاری از مناطق کشور چنین مشکلاتی وجود ندارد. در هرمزگان استفاده از کولر خودرو یک ضرورت است، نه یک انتخاب. همچنین ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و فاصله زیاد میان مراکز سکونتی و صنعتی، وابستگی مردم به خودروهای شخصی را افزایش داده است.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌های تخصیص سوخت گفت: سهمیه‌بندی سوخت باید مبتنی بر شاخص‌های اقلیمی، شرایط جغرافیایی و نیازهای واقعی مناطق مختلف کشور باشد و نمی‌توان استان‌های گرمسیری را با استان‌های دارای آب‌وهوای معتدل در یک سطح قرار داد.

جراره همچنین برخی ادعاها درباره نقش گسترده مردم استان در قاچاق سوخت را نادرست دانست و اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسمی و ارزیابی‌های دستگاه‌های مسئول، تعمیم موضوع قاچاق به عموم مردم هرمزگان منصفانه نیست و نباید به بهانه مقابله با تخلفات محدود، اکثریت مردم با محدودیت‌های گسترده مواجه شوند.

وی افزود: هرمزگان قطب تولید انرژی کشور است و بخش قابل توجهی از بنزین کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود. مردم استان علاوه بر تحمل پیامدهای زیست‌محیطی صنایع بزرگ، انتظار دارند از خدمات و امکانات متناسب با این جایگاه نیز بهره‌مند شوند.

این نماینده مجلس با انتقاد از کاهش دسترسی مردم به کارت‌های آزاد جایگاه‌ها، خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای مدیریت شرایط موجود شد و گفت: افزایش تعداد کارت‌های آزاد در جایگاه‌ها، اختصاص سهمیه آزاد به کارت‌های شخصی، توزیع کارت‌های اضطراری و تعریف سهمیه شناور برای مشاغل پرتردد از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت بخشی از مشکلات مردم را کاهش دهد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت جایگاه‌های سیار سوخت را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای کاهش ازدحام در جایگاه‌ها دانست و تأکید کرد: در کنار اقدامات فوری، ضروری است سیاست‌های تخصیص سوخت در استان‌های گرمسیری با رویکرد «عدالت اقلیمی» مورد بازنگری قرار گیرد.

جراره در پایان با اشاره به همراهی مسئولان استان در پیگیری این مطالبه خاطرنشان کرد: نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، استاندار و مجمع نمایندگان استان بر ضرورت حل این مسئله اتفاق‌نظر دارند و این مطالبه تا دستیابی به نتیجه مطلوب از طریق مجلس و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با جدیت دنبال خواهد شد.

منبع:روابط عمومی دفتر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
سلام.چرا فکری به حال تاکسی های اینترنتی نمیکنید،من اسنپ کار میکنم ولی به خاطر کمبود بنزین تقریبا بیکار شده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۵
بله واقعا اکر تاکسی های کار نمی کنند وپارک هستند چرا بنزین ارزان بگیرند دستگاه چی پی اس وبراساس کارکرد بدهند
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۰۷:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۵
سلام کاش سهمیه تاکسی زردهایی هایی که کار نمیکنند درشهر وبا این تورم همش باید دربست بگیریم و راننده تاکسی ها درخانه وتاکسی درپارکینگ هردودارند استراحت میکنند وبنزین با مقدارسهمیه بالا دولتی دریافت وبه صورت آزاد دارن میفروشند فکری اساسی کنید .با کارکرد کیلومتری و...بنزین داده شود یا دشتگاهی بذارن رو تاکسی کارکرد وکیلومتر مشخص بشه .اینجا باید تاوان کاراینها از جیب مردم وعموم برود وسوخت دولتی هم بره وفقط سود به جیب راننده تاکسی با این همه حجم بنزین فروخته شده حداقل ماشین شخصی هاروزرد نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
حرف حق
۲۰:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۵
چه عجب یک مسوول دلسوز پیدا شد بازم تشکر میکنم از خانوم جراره این دفعه اگه شورا بشه خودم بهش رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵
تو دقیقا دنبال چی هستی؟ همین سهمیه تاکسی اگر نبود مردم عادی برای سفر بین شهری با فاصله حداقل صد کیلومتر باید یک الی دومیلیون تومان کرایه بدهند هرچند الان ماشین شخصی ها که سهمیه ندارند با همین مبلغ دارن مسافرحابجا میکنن اگه تاکسی سهمیه نداشته باشه کرایه بین شهری سربه فلک میکشه