رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: تغییر ساعت کاری ادارات بیشتر جنبه نمادین در صرفه‌جویی انرژی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه‌کباری -  محمد صالح اولیا رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور با اشاره به تغییر ساعات کاری ادارات با هدف مدیریت مصرف انرژی گفت: این اقدام شاید تأثیر بسیار بزرگی در میزان کل مصرف کشور نداشته باشد، اما از جنبه نمادین و فرهنگی اهمیت دارد؛ چراکه دولت می‌خواهد صرفه‌جویی را از خود آغاز کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور، در  رادیو اقتصاد درباره بخشنامه اخیر سازمان اداری و استخدامی کشور پیرامون تغییر ساعات کاری ادارات اظهار کرد: برخی کارمندان در ابتدا تصور کردند که با اجرای این بخشنامه، اضافه‌کار حذف خواهد شد، در حالی که توضیحات بعدی مسئولان نشان داد هدف اصلی، کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های دولتی است و موضوع حذف اضافه‌کار مطرح نیست

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی و تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر پیش‌قدم شدن دستگاه‌های دولتی در مدیریت مصرف، تلاش بر این است که سیستم‌ها و تجهیزات ادارات زودتر خاموش شوند تا بار مصرف کاهش یابد.

اولیا با تأکید بر اینکه این موضوع نباید به روند ارائه خدمات آسیب وارد کند، تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های دولت محدود به ساعات اداری صبح نیست و لازم است خدمات‌رسانی به مردم استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف انرژی خاطرنشان کرد: تغییر ساعت کاری تنها یکی از راهکارهاست و در مقایسه با اصلاحات اساسی در شبکه‌های برق، گاز و آب، سهم کمتری در کاهش مصرف دارد. با این حال، در شرایط فعلی و در کوتاه‌مدت، همراهی مردم و کاهش مصرف در دستگاه‌های دولتی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی ادامه داد: راهکارهای اصلی برای حل مشکلات انرژی، نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت، سرمایه‌گذاری و اصلاح زیرساخت‌هاست و طبیعتاً این اقدامات زمان‌بر خواهد بود.

اولیا درباره تأثیر ساعت کاری جدید ادارات گفت: از نظر کارشناسی، شاید میزان صرفه‌جویی حاصل از کاهش ساعات فعالیت ادارات چندان قابل توجه نباشد، اما مهم این است که دولت پیام صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری را به جامعه منتقل کند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور همچنین با اشاره به تجربه دورکاری و کاهش ساعات حضور کارکنان در مقاطع اخیر افزود: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش حضور فیزیکی کارکنان، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مجموع قابل قبول بوده و حتی در برخی نظرسنجی‌ها، میزان رضایت مردم از نحوه ارائه خدمات افزایش یافته است.

وی این موضوع را نمونه‌ای از تحقق بهره‌وری دانست و گفت: بهره‌وری یعنی با منابع کمتر، خروجی بهتر ارائه شود. برای دستیابی به این هدف باید نگاه‌ها به شیوه‌های مدیریت و حکمرانی اصلاح شود و مردم نیز با همراهی و مطالبه‌گری می‌توانند نقش مؤثری در ارتقای بهره‌وری ایفا کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۲۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۵
اگر واقعا هدف کاهش مصرف انرژی ساعات کاری را کم کنید نه اینکه از ساعتی به ساعت دیگه جابجایش کنید.با جابجایی فقط صورت مسأله را خط خطی میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۵
متاسفانه همه دستگاه های کشور بجای عمل گرایی به دنبال نمایش و رفع تکلیف هستند که امروز وضع به این شکله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۵
سلام چرا هیچ کسی نمیتونه جلوی قانون شکنی و عدم اجرای بخشنامه دولت نسبت به کاهش ساعات کاری ادارات را در شهرداری تهران اجرا کنه؟واقعا جای تأسف داره که این همه انرژی در شهرداری تهران تا ساعت ۱۶:۴۵ بعد از ظهر اتلاف میشه اون هم فقط بخاطر لجبازی با دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۵
دیوانه ای که سنگ را داخل چاه می اندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۵
کلا تیتر خبر خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۵
فشاری که اومده فکر نکم با تغییر ساعت هم درست بشه
آخرین اخبار