استاندار فارس از تصویب سند گردشگری استان در شورای برنامه‌ریزی خبر داد و نقش شهرداری و شورای شهر شیراز را در تدوین آن برجسته دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - حسینعلی امیری در مراسم افتتاحیه موزه بلدیه شهر شیراز با بیان اینکه شایستگی شهردار شیراز فراتر از یک لوح تقدیر در حاشیه مراسم است، گفت: برای زحمات دکتر اسدی باید بزرگداشت شایسته‌ای برگزار کرد. او افزود که رهبر شهید انقلاب در سفر سال ۱۳۸۷ به فارس، بر فعالسازی گردشگری در استان تأکید داشتند و رئیس‌جمهور نیز همین رویکرد را دنبال می‌کنند.

او با اشاره به تصویب سند گردشگری استان در شورای برنامه‌ریزی، نقش شهرداری و شورای شهر شیراز را در تدوین این سند برجسته خواند و گفت: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) الزامات خاص خود را دارد که در این سند لحاظ شده است.

استاندار فارس همچنین از بازدیدهای مکرر خود از اماکن تاریخی همچون حافظیه، سعدیه، بازار وکیل، قلعه کریم‌خان، تخت جمشید و پاسارگاد در بیست روز نخست سال خبر داد و آن را نشانه عزم جدی برای تحقق گردشگری به عنوان محور توسعه دانست.

او از شهردار شیراز به خاطر راه‌اندازی بازار صنایع دستی، میدان نقاره‌خانه و امروز موزه بلدیه تقدیر کرد و ابراز امیدواری نمود که مجموعه زندیه نیز به زودی احیا شود.

امیری با اشاره به تحول نگاه به موزه‌ها در جهان، گفت که موزه امروز دیگر صرفاً محل نگهداری اشیای تاریخی نیست، بلکه محل اندیشه، بازگوکننده هویت یک ملت و آموزشگاهی غیررسمی است.

او در بخشی از سخنان خود با استناد به مقاله‌ای از یک روان‌شناس، افزود: رفتن به موزه بر خلاف خرید کالاهای مادی، احساس رضایت، هویت، تمرکز، تجربه اجتماعی و اعتماد به نفس به انسان می‌دهد و هیچ‌کس از موزه برنمی‌گردد مگر اینکه چیز تازه‌ای یاد گرفته باشد. او در پایان بار دیگر از همه دست‌اندرکاران ساخت موزه بلدیه تشکر کرد.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه افتتاح موزه بلدیه صرفا یک اقدام عمرانی نیست، گفت: این مجموعه حاصل یک کار شبانه‌روزی و دلی است که می‌تواند بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شیراز را به نسل‌های آینده منتقل کند.

او با اشاره به قدمت حدود ۱۱۹ ساله ساختمان تاریخی شهرداری، افزود: هدف از انتقال شهرداری از این بنا، بهبود خدمت‌رسانی، تسریع در امور مردم و افزایش رضایتمندی ارباب‌رجوع بوده است.

به گفته اسدی، تبدیل این ساختمان به موزه شهر، تصمیمی شورای‌محور و در راستای حفظ و نمایش تاریخ شیراز است.

او موزه بلدیه را تنها یک بنای معماری ندانست و اظهار کرد: این موزه چکیده‌ای از تاریخ شهر شیراز است و می‌تواند منبع الهام، اندیشه و شناخت بهتر هویت این شهر باشد.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به پروژه‌های فرهنگی و هویتی شهرداری از جمله احیای میدان نقاره‌خانه، پروژه زندیه، سمفونی شیراز و دانشنامه شیراز، گفت: شهرداری تنها متولی آسفالت و مترو نیست، بلکه در حوزه فرهنگ و هویت شهری نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

اسدی در پایان از مدیران، هنرمندان، کارکنان و عوامل اجرایی این پروژه قدردانی کرد و سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر را نیز تبریک گفت.

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز نیز با انتقاد از پروژه‌های صرفا کالبدی، از الزام تمام طرح‌های بزرگ شهری به داشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی خبر داد. 

او همچنین افتتاح فاز نهایی موزه بلدیه را گامی برای پیوند نسل جدید با ریشه‌های مدیریتی شهر و تقویت هویت شیرازی دانست.

هاجری با تأکید بر اینکه سیمان و آهن بدون روح فرهنگی، شهر را به بن‌بست می‌کشاند، اعلام کرد: در شورای ششم هیچ پروژه بزرگ عمرانی بدون تأییدیه کمیسیون فرهنگی و داشتن پیوست اجتماعی به مرحله اجرا نخواهد رسید. 

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای شهر شیراز همچنین هدف از این کار را جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از توسعه نامتوازن عنوان کرد و افتتاح فاز دوم موزه بلدیه را یک ضرورت تاریخی خواند.

او معتقد است: این موزه نباید صرفا محلی برای تماشای اشیاء کهنه باشد، بلکه باید به مرکز اسناد و مطالعات شهری تبدیل شود تا تجربه‌های مدیریتی گذشتگان در اختیار مدیران امروز و فردا قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری به طرح مسجد‌محوری اشاره کرد و گفت: جهش عمرانی فقط بزرگراه و پل نیست؛ بلکه ساخت فرهنگ‌سراها، کتابخانه‌ها و تجهیز مساجد در محلات کم‌برخوردار، ویترین واقعی عدالت شهری است.

هاجری وعده داد: سهم بودجه‌های فرهنگی محلات در سال جاری افزایش چشم‌گیری یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع)، بر لزوم برگزاری رویداد‌های مذهبی و ملی با استاندارد‌های بالا تأکید کرد. 

هاجری خاطرنشان کرد: تالار‌های شهر و فضا‌های فرهنگی شهرداری باید به صورت رایگان یا ارزان‌قیمت در اختیار تشکل‌های مردمی و انقلابی قرار گیرد تا نشاط اجتماعی دوچندان شود.

او ضمن ابراز گلایه از وضعیت برخی اماکن فرهنگی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، تأکید کرد: شهرداری باید نظارت دقیق‌تری بر حوزه‌های فرهنگی داشته باشد تا هدف از ساخت این مکان‌ها (یعنی استفاده عامه مردم) فدای سودآوری نشود.

محمدعلی چوبینی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، نیز این موزه را پلی میان گذشته و آینده شهر دانست که پاسخی به مطالبات شهروندان برای داشتن فضایی تخصصی جهت بازخوانی تاریخ بلدیه است.

او با تأکید بر اهمیت حفظ اسناد تاریخی شهرداری، خاطرنشان کرد: در فاز نهایی این موزه، تلاش شده است تا با استفاده از استاندارد‌های موزه‌داری، مجموعه‌ای از ابزارآلات قدیمی اداری، اسناد خطی، تصاویر قدیمی از محلات شیراز و سیر تحول خدمات شهری از ابتدای تاسیس بلدیه تاکنون به نمایش درآید. 

چوبینی این اقدام را گامی در جهت توسعه گردشگری هویتی در بافت تاریخی شیراز برشمرد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، تقارن این افتتاح با هشتادمین مرحله جهش عمرانی را نشانه پیوند ناگسستنی عمران و فرهنگ در این دوره از مدیریت شهری دانست و افزود: توسعه کالبدی شهر بدون پیوست‌های فرهنگی و هویتی پایدار نخواهد بود و موزه بلدیه، شناسنامه زنده فعالیت‌های شهرداری برای نسل‌های آینده است.

چوبینی همچنین با اشاره به اهمیت فرهنگی و تاریخی این شهر، از موزه شهر شیراز به عنوان یک موزه نسل سوم و قصه‌پرداز یاد کرد.

او، شیراز را شهری با پشتوانه‌ای غنی از فرهنگ و ادب دانست و گفت این شهر با نام بزرگانی، چون حافظ و سعدی شناخته می‌شود و در کنار آن، چهره‌هایی همچون میر شریف و جرجانی نیز در تاریخ علمی و فرهنگی آن جای دارند.

معاون شهردار شیراز همچنین به سنت شفاهی مردم شیراز و کاربرد مثل‌ها و اشعار در گفتار روزمره اشاره کرد.

او با بیان اینکه موزه شهر شیراز هنوز در حال تکمیل و تکامل است، افزود: این مجموعه با رویکردی روایت‌محور طراحی شده و تلاش دارد لایه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی شیراز را به بازدیدکنندگان معرفی کند.

چوبینی موزه شهر شیراز را نقطه‌ای آغازین برای گردشگران دانست تا از طریق آن، شناخت عمیق‌تری از هویت و جاذبه‌های این شهر به دست آورند.

او در بخش دیگری از سخنان خود از استاندار، شهردار، شورای اسلامی شهر، فرماندار و دیگر مدیران شهری بابت همراهی در مسیر توسعه و ارتقای جایگاه شیراز قدردانی کرد.

افتتاح موزه بلدیه شیراز نقطه تلاقی هوشمندانه تاریخ و توسعه است؛ رویدادی که ثابت کرد مدیریت شهری امروز نه تنها در پی ساخت‌وساز‌های کالبدی، بلکه در جست‌وجوی پاسداشت اصالت و هویت این کهن‌شهر است.

این موزه با روایتی نو از یک قرن خدمت، اکنون به عنوان شناسنامه‌ای زنده، پیوندی پایدار میان تجربه‌های مدیریتی دیروز و چشم‌انداز پیشرفت فردا برقرار کرده و شیراز را یک گام دیگر به جایگاه حقیقی خود به عنوان کانون گردشگری هویتی و فرهنگی نزدیک‌تر کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
captcha