باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - سامانه بارشی که از شب گذشته وارد استان شده است، بیشتر مناطق را از رحمت الهی بهرهمند کرد؛ بارش برف و باران علاوه بر شهرستانهای شمالی، پس از سالها برخی دیگر از نقاط استان را نیز سفیدپوش کرد و موجی از شادی و نشاط را در میان شهروندان به همراه داشته است.
جانشین پلیس راههای شمال استان فارس از انسداد محور اقلید–یاسوج به دلیل بارش سنگین برف خبر داد و اعلام کرد سایر محورهای استان باز بوده و تردد در آنها بهصورت روان جریان دارد.
سرهنگ صادقی از هماستانیها خواست در صورت تردد در مسیرهای سردسیری و گردنههای برفگیر، تجهیزات زمستانه از جمله زنجیرچرخ را همراه داشته باشند.
همچنین معاونت عمرانی فرمانداری ممسنی اعلام کرد بهدلیل بارش شدید برف، محور بوان به بخش دشمنزیاری و مسیر ممسنی به شیراز به طور کامل مسدود شده است و رانندگان تا اطلاع ثانوی از تردد در این جادهها خودداری کنند.
فعالیت مدارس فارس فردا به صورت حضوری خواهد بود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد: فعالیت مدارس استان فردا (دوشنبه) به صورت حضوری خواهد شد.
غلامرضا غلامی با اشاره به بارش باران و برف در بسیاری از نقاط استان، بیان کرد: خوشبختانه با همکاری بسیار خوب مردم، این سامانه خساراتی نداشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس تاکید کرد: راهداران و تمامی دستگاههای امدادرسان و خدماترسان همچنان در حالت آمادهباش هستند.
اداره کل هواشناسی استان فارس روز گذشته با صدور اخطاریهای در سطح نارنجی، از وقوع بارشهای شدید برف و باران، کاهش دما، وزش باد، رعد و برق و مهگرفتگی در سراسر استان از عصر شنبه (چهارم بهمنماه) تا اواخر وقت روز یکشنبه (پنجم بهمن) خبر داده بود.
برکت برف در فارس در پنجم بهمنماه
بر اساس جدول میزان بارندگی برف تا ساعت ۳۰ : ۱۲ امروز یکشنبه ارتفاع برف در سپیدان به ۲۱ سانتی متر رسید، در اقلید پنج سانتی متر، صفاشهر ۱۰ سانتی متر و در شهرک گلستان شیراز هم حدود ۲ سانتی متر گزارش شده است.
همچنین بر اساس این گزارش بارندگی اخیر تا ساعت ۳۰ : ۱۲ در ۳۴ ایستگاه به ثبت رسیده است که بیشترین میزان مربوط به فیروزآباد با ۱۰ و ۶ دهم میلی متر بوده است و در سایر ایستگاه هم از یک تا ۶ میلی متر باران گزارش شده است.
بر اساس این اخطاریه، سامانه بارشی مذکور در همه مناطق استان بهویژه شهرستانهای شیراز، ارسنجان، سپیدان، اقلید، آباده، صفاشهر، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرامه، رستم، بیضا، مرودشت، زرقان، سرچهان، سروستان، فراشبند، فسا، فیروزآباد، استهبان، قیروکارزین، کازرون، کوار، کوهچنار، نورآباد ممسنی، نیریز، زریندشت و داراب فعال خواهد بود.
شهرداری شیراز در آمادهباش کامل برای مدیریت بحران
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به تداوم بارندگی شدید و بارش برف در برخی نقاط شهر، از آمادهباش کامل نیروهای اجرایی و حضور میدانی اکیپها برای مدیریت شرایط بحرانی خبر داد.
روحالله خوشبخت، معاون محیطزیست و خدمات شهری شهرداری شیراز، با اشاره به شرایط جوی حاکم بر شهر و تشکیل ستاد مدیریت بحران توسط شهردار، اظهار داشت: در حال حاضر و همزمان با تداوم بارندگی شدید و بارش برف در برخی مناطق، تمامی ظرفیتهای اجرایی شهرداری شیراز در آمادهباش کامل قرار دارد و مدیریت میدانی شرایط بهصورت مستمر در حال انجام است.
او افزود: با توجه به شرایط لحظهای و احتمال تشدید بارشها، استقرار نیروها و تجهیزات بهصورت هدفمند در نقاط حساس و اولویتدار شهر انجام شده است تا در صورت بروز هرگونه آبگرفتگی، لغزندگی معابر یا انسداد احتمالی، پاسخ سریع و مؤثر ارائه شود.
خوشبخت با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی مقابله با پیامدهای ناشی از بارندگی و برف تصریح کرد: هماهنگی لازم میان مناطق شهرداری، سازمانهای تابعه و معاونت فنی و عمرانی انجام شده و در صورت نیاز، از ماشینآلات سنگین و نیمهسنگین برای بازگشایی معابر، ایمنسازی مسیرها و پشتیبانی عملیات استفاده خواهد شد.
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه نیروهای خدمات شهری و اکیپهای عملیاتی بهصورت میدانی و شبانهروزی فعال هستند، گفت: پایش مستمر معابر اصلی، زیرگذرها، مسیلها و نقاط حادثهخیز در دستور کار قرار دارد و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش مخاطرات احتمالی در حال اجراست.
او همچنین با تأکید بر نقش همراهی شهروندان خاطرنشان کرد: از شهروندان درخواست میشود در این شرایط از تردد غیرضروری خودداری کرده، از توقف در حاشیه رودخانهها و معابر لغزنده پرهیز کنند و هشدارهای ایمنی اعلامشده را جدی بگیرند تا مدیریت شرایط با کمترین مشکل انجام شود.
خوشبخت در پایان تأکید کرد: مجموعه شهرداری شیراز با حضور میدانی مدیران و نیروهای اجرایی، تمام توان خود را برای حفظ ایمنی شهروندان و مدیریت بحران بارندگی و برف بهکار گرفته است.